zaterdag 9 februari 2013

www.wehkamp.nl: uitstekende webshop met een breed assortiment aan producten!


www.wehkamp.nl: uitstekende webshop met een breed assortiment aan producten!

Het bedrijf

Algemene informatie Wehkamp
Wehkamp is in 1952 in Slagharen opgericht door Herman Wehkamp. Wehkamp werkte daarbij vanuit een centraal magazijn. Klanten bestelden per post de artikelen en deze werden ook via de Posterijen verstuurd. Wehkamp is als postorderbedrijf in Nederland erg bekend en ondertussen is internet een grote rol gaan spelen. Wehkamp.nl heeft namelijk 1,6 miljoen vaste klanten, 95 miljoen bezoekers per jaar en zorgt voor ongeveer 5 miljoen zendingen. Wehkamp.nl heeft jaarlijks een omzet van € 488 miljoen. Tegenwoordig heeft het bedrijf 700 werknemers.

Contactgegevens Wehkamp
wehkamp.nl
Meeuwenlaan 2
8011 BZ Zwolle
wehkamp.nl

Aanbod van Wehkamp.nl
Het assortiment van Wehkamp bestaat uit ongeveer 100.000 artikelen in allerlei categorieën zoals damesmode, herenmode, kindermode, wonen & slapen, tuin & klussen, huishoudapparatuur, beeld & geluid, computer & telecom, gaming & films, sport & vrije tijd, mooi & gezond.

Wehkamp webshop
De homepage van Wehkamp.nl

Hoe liggen de prijzen bij Wehkamp?
De reden waarom ik deze babyfoon bij Wehkamp.nl heb besteld, is omdat het daar op dit moment het goedkoopst was. Een paar maanden geleden zag ik de babyfoon ergens anders voor € 98. Met elektronicaproducten kan het best zijn dat deze binnen een paar maanden in prijs zakt ergens anders en aangezien ik het product toch nog niet nodig had besloot ik te wachten. Een tijdje later kwam ik de babyfoon weer ergens anders voor € 68 tegen en nu zag ik het product voor € 57 bij Wehkamp staan. Wat de rest van de producten doen weet ik eerlijk gezegd niet, maar volgens Tweakers.net zitten ze 1,2 % onder het gemiddelde.

Hoe kan ik betalen bij Wehkamp?

Hoe kan ik betalen bij Wehkamp.nl?
  • Vooraf (iDEAL)
  • Achteraf (acceptgiro)
  • Gespreid

De website van Wehkamp

Hoe ziet de website van Wehkamp eruit?
De website van Wehkamp ziet er professioneel uit en qua web-usability doen ze het ook erg goed. Op dat gebied winnen ze zelfs regelmatig awards. De hele homepage zit bij mij boven de vouw (ik heb dan wel een 24 inch-scherm). Dit houdt in dat alles in één opslag zichtbaar is, zonder dat je hoeft te scrollen. Het geheel ziet er een beetje simpel, sober en eenvoudig uit. Dit is bewust gedaan, zodat de gekleurde aanbiedingen, foto's en knoppen er juist heel erg uitspringen.

De categorieën zijn verspreid over de gehele breedte boven in het scherm. Rechtsboven vind je de zoekbalk, winkelwagen en Mijn wehkamp.nl. Hier kun je inloggen en op die plaats worden al je gegevens bijgehouden. Denk hierbij aan adresgegevens, instellingen en lopende of eerdere bestellingen. Het grootste vlak van het scherm is ingericht voor de lopende aanbiedingen. Deze heeft felle kleuren, foto's en beweegt.

Onderaan de pagina is de navigatiebalk te vinden met links naar o.a. populaire onderwerpen, nieuwe artikelen, klantenservice, informatie over betalen en social media zoals Twitter, Facebook en YouTube. Helemaal onderaan staan nog links naar de algemene voorwaarden, privacy policy, informatie over Wehkamp.nl en een mogelijkheid om je aan te melden voor de nieuwsbrief. Tevens is het Thuiswinkel waarborg logo zichtbaar, dat inhoudt dat je hier veilig kunt winkelen en betalen. De website is naar mijn mening erg gebruiksvriendelijk.

Hoe kan ik bestellen bij Wehkamp?

Hoe kan ik winkelen bij Wehkamp.nl?
Ik wist vantevoren eigenlijk al welk product ik wilde hebben, dus zocht het op door in de zoekbalk de naam van het product in te vullen. Deze zoekfunctie werkt erg goed. Ook als je maar een deel van de naam van het product invult, vindt hij het product meteen. Je komt gelijk op de productpagina terecht met o.a. een duidelijke grote foto, levertijd, prijs, wensenlijst-optie, beknopte informatie (mogelijkheid om dit venster uit te klappen), link naar de reviews, bestelnummer, social media knoppen en een grote opvallende bestelknop (zie screenshot). Onderaan krijg je producten te zien die andere klanten ook nog kochten na de koop van deze babyfoon.

Hoe kan ik een product bestellen?
Aangezien ik het product wil bestellen, klik ik op de grote oranje bestelknop om het in mijn virtuele winkelmand te leggen. Op de volgende pagina zie ik precies wat ik in mijn winkelmand heb liggen en in welk stadium ik zit wanneer ik het product wil bestellen (zie screenshot). Alles wordt duidelijk aangegeven waarbij een duidelijke knop zichtbaar is om mijn bestelling af te ronden. Wanneer je hier voor kiest, moet je inloggen of een account aan maken. Dit wijst allemaal zichzelf.
Hierna kan ik de betaalwijze invullen waarna ik via iDEAL betaal (zie screenshot). Daarna kom ik op de pagina waar ik de verzendingswijze kan invullen. Als ik dit alles heb ingevuld kan ik mijn bestelling bevestigen en wordt de opdracht naar Wehkamp.nl gestuurd. Ik krijg daarna een duidelijke en overzichtelijke bevestiging te zien met alle gegevens (zie screenshot). Ook deze gegevens worden binnen een paar minuten naar mijn mail gestuurd (zie screenshot). Het product werd netjes de volgende dag bezorgd.

Hoe kan ik bestellen bij Wehkamp.nl?
De winkelwagen

Bezorging en verzendkosten

Er zijn verschillende manieren om je bestelling thuis te krijgen. Tijdens het bestellen van je producten kun je aangeven wanneer je het in huis wilt hebben. De volgende manieren zijn beschikbaar:

Thuis bezorgen
Ze bezorgen elke dag van de week, behalve zondag en maandag. De tijden zijn voornamelijk 's middags en 's avonds. Deze bezorging wordt gedaan door Selektvracht

DHL Service Point
Een DHL Service Point kan echt overal zitten. Een benzinestation, bloemenwinkel, videotheek, tabakszaak, boekenwinkel... je kunt het zo gek niet bedenken. Wanneer je bestelling hier bezorgd wordt, kun je deze meestal 's middags en 's avonds ophalen. Op alle dagen, behalve op zondag en maandag kun je hier je bestelling ophalen.

De kosten van het laten bezorgen van je bestelling hangt af van het type product. Voor producten die door de brievenbus kunnen (zoals boeken, DVD's, games etc.) betaal je € 1,95, ongeacht je het thuis, op een DHL Service Point, 's middags of 's avonds laat bezorgen. Dit vind ik netjes, want bij sommige andere grote webwinkels betaal je voor thuislevering meer dan bij een Service Point en betaal je 's avonds meer dan 's middags. Zijn je producten iets groter (bijvoorbeeld schoenen, kleine elektronische producten), dan betaal je € 4,95. Voor nog grotere producten (grotere elektronische producten etc.) betaal je € 8,95 en voor laptops betaal je € 9,95. Grote huishoudelijke artikelen kost je € 29,95 per bezorging. Voor een uitgebreide uitleg verwijs ik je naar de website van Wehkamp.nl 

Het pakketje van Wehkamp
Het pakketje van Wehkamp

Garantie en retourneren

Op alle producten heb je bij Wehkamp minimaal een jaar garantie. Wanneer een geleverd product kapot is en je stuurt deze binnen het zichttermijn (14 dagen) op, dan stuurt Wehkamp een nieuw product op. Buiten het zichttermijn geldt de Nederlandse wet en de algemene voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. Daarnaast geldt natuurlijk ook de fabrieksgarantie op het product. Binnen 14 dagen kun je gratis je bestelling retourneren. Sommige producten mag je niet retourneren. Kijk hiervoor op de website van Wehkamp.nl. Tevens kun je je bestelling terugbrengen naar een DHL Service Point. Ook kun je je bestelling thuis laten ophalen.

www.wehkamp.nl: uitstekende webshop met een breed assortiment aan producten!
Het bestelde artikel

Conclusie 

Ik ben zeer tevreden over Wehkamp.nl. De website is erg duidelijk en overzichtelijk en het bestelproces verloopt soepel. De prijzen zijn vaak aantrekkelijk en ook de bezorging ben ik tevreden over. Ze hebben een breed aanbod aan diverse producten en de functie gratis retourneren is ook handig, vooral wanneer je kleding bestelt. Ik ben helemaal tevreden en kan Wehkamp.nl dan ook iedereen aanraden!

Pluspunten
+ Duidelijk en overzichtelijke website
+ Soepel bestelproces
+ Breed aanbod

Minpunten
Geen