vrijdag 14 december 2012

Albelli.nl, een uitstekende webwinkel voor het maken van je foto-albums!


Ik vind het superleuk om foto's te maken en nu met een baby lijk ik helemaal op zo'n gekke Japanner. Toch had ik nog nooit een foto-album laten printen, omdat de fotoboeken die ik bij anderen zag gewoonweg niet mooi vond. Kwalitatief kwamen ze lang niet in de buurt van een 'ouderwets' fotoalbum. Ook weet ik dat er een hele hoop aanbieders foto albums zijn waarbij de kwaliteit enorm verschilt. Het is dan moeilijk om zomaar even iets te gaan bestellen. Het enige wat je dan kunt doen is foto boeken bij anderen bekijken of op zoek gaan naar reviews.

Wat ik ook erg belangrijk vind is het ontwerp van een album. Kun je een beetje je eigen creativiteit kwijt of zit je vast aan een paar sjablonen? Toevallig kreeg ik laatst een kortingscode van mijn moeder die ik mocht gebruiken om een foto album van Jayden (onze baby) te maken. Een mooie gelegenheid om eens één van de bekendste en grootste online foto-album aanbieders te testen. Wil je eens een baby album, vakantie album, familie album of ander foto album maken? Dan raad ik je aan om hieronder mijn ervaringen met Albelli.nl te lezen...

Contactgegevens Albelli.nl

Albumprinter BV
Stationsplein 53-57
1012 AB Amsterdam
0900 - ALBELLI
Website: www.albelli.nl

Aanbod

Albelli is o.a. aanbieder van foto-albums, maar verkoopt nog meer. Je kunt er namelijk ook canvassen laten drukken, plexiglas, agenda's, wenskaarten, kalenders etc. Altijd leuk om hier eens te kijken als je iemand een leuk en origineel cadeau wilt geven. Al deze producten bieden ze aan in verschillende maten. Genoeg keus!
Bij Albelli.nl kun je naast fotoboeken ook terecht voor andere producten
Bij Albelli.nl kun je naast fotoboeken ook terecht voor andere producten

Prijzen

Zoals ik op internet terug kon vinden liggen de prijzen iets hoger dan bij de concurrent, al zijn er concurrenten die duurder zijn. Bij mijn keuze van een aanbieder let ik alleen niet helemaal op de prijs. Mijn grootste eis is een goede kwaliteit en dan wil ik daar best iets meer voor betalen. Beter iets meer betalen en jarenlang tevreden zijn, dan voor goedkoop gaan en met een photoalbum zitten waarbij de kleuren van de foto's niet kloppen en het album na een paar jaar uit elkaar valt.

Op welke manieren kun je bij Albelli.nl betalen? 

Ze hebben de volgende betaalmogelijkheden:
  • iDEAL
  • Creditcard
  • Bankoverschrijving
  • PayPal

De website

Uiterlijk en navigatie
De website van Albelli ziet er duidelijk en professioneel uit. Zwart, wit en oranje zijn de hoofdkleuren, waarbij alles met ronde hoeken is gekaderd. De navigatie-tabbalk staat prominent op de pagina waar je eigenlijk de belangrijkste zaken kunt vinden als producten, hoe het werkt, inspiratie, acties, klantenservice etc. Onder die informatie vind je een soort tutorial-video over hoe je een fotoboek maakt. Dit om de mensen, die denken dat het moeilijk is om een album te maken, te overtuigen dat dit helemaal niet moeilijk is bij Albelli. Tevens laten ze ook voorbeeldboeken zien hoe mooi je zelf een album in elkaar kunt zetten. Daaronder is een menu waar alle producten van Albelli getoond worden. Rechtsboven staat belangrijke informatie over levertijden, orderstatus en klantenservice. En om twijfelaars over te halen maakt Albelli gebruik van social media en reviews. Zo kun je zien dat ze al een hele hoop klanten hebben die tevreden zijn over het bedrijf. Het navigeren gaat soepel en makkelijk, al heb ik wel het gevoel dat de pagina's behoorlijk zwaar zijn om in te laden. Er zit een kleine vertraging in het laden van de pagina's, terwijl ik toch een 120 mbit internetverbinding (dat is een hele snelle internetverbinding ;-) heb.
De homepage van Albelli.com
De homepage van Albelli.nl
Wat ik vooral goed vind aan deze website is dat ze heel veel informatie, tips en voorbeelden geven. Als je met vragen zit, worden ze sowieso al door de website beantwoord denk ik. Er worden talloze tips gegeven om een goed foto-album te maken. Bijvoorbeeld over de voorbereidingen. Denk hierbij aan je foto's digitaliseren en overzichtelijk organiseren. Of hoe je leuke dingen kunt maken met behulp van het fotoprogramma van Albelli, zoals fotokaders, achtergronden, cliparts, het gebruik van Photoshop plugins, fotowaaiers, foto uitsnijden, foto uitlijnen, polaroids maken of andere leuke en mooie effecten. Toen ik al deze informatie en mogelijkheden zag kreeg ik al een goed gevoel over Albelli. Er zijn echt talloze mogelijkheden om je eigen creativiteit erin kwijt te kunnen.

De software om je foto-album te ontwerpen

Downloaden, installeren en aan de slag
Albelli heeft eigen software gemaakt die je kunt gebruiken om je fotoalbum te ontwerpen. Het installeren gaat eenvoudig en is zo gebeurd. Het kost nog geen 5 minuten voordat je aan de slag kunt. Dit programma van Albelli is helemaal gratis! Wanneer je het programma opent kun je een product uitkiezen dat je wilt maken. Zoals ik eerder al vertelde heb je keuze uit verschillende soorten boeken en maten. Je kunt de software zelf de foto's laten plaatsen in je album die je daarna nog wel kunt bewerken of je kunt beginnen met een leeg album en dan elke foto er één voor één in zetten. Ik wil het album helemaal zelf ontwerpen, dus kies ik voor het laatste.

Layout en navigatie van de software
De software ziet er goed, duidelijk en overzichtelijk uit (zie screenshots). Het is wel geen Photoshop, maar je kunt zien dat ze veel tijd, energie en geld in het ontwikkelen van dit programma hebben gestopt. Bovenin vind je over de gehele breedte het navigatiemenu met daaronder een submenu. Alle acties worden ondersteund door duidelijke pictogrammen. Aan de linkerkant is een venster zichtbaar waar je kunt zoeken naar foto's op je computer. Wat ik een hele handige functie vind van Albelli is dat wanneer je een foto in je album hebt gebruikt, hier een vinkje bij komt te staan. Met een paar foto's kun je het overzicht nog wel houden, maar wanneer er 100 foto's in je map staan weet je echt niet meer welke je gebruikt hebt en welke niet. Het grootste gedeelte van je scherm is gereserveerd voor het werkveld. Hier zie je je album liggen en kun je pagina voor pagina je foto's plaatsen en bewerken. Onder op het scherm zijn al je pagina's in het klein afgebeeld, zodat je op die manier door je album heen kunt navigeren.
Met de gratis software van Albelli kun je heel makkelijk mooie fotoalbums maken
Met de gratis software van Albelli kun je heel makkelijk mooie fotoalbums maken
Opties
Ik had dit niet verwacht, maar deze software heeft echt heel veel mogelijkheden om een mooi fotoboek te maken. Je hebt een hoop sjablonen die je kunt gebruiken, maar je kunt ook echt heel veel aanpassen en veranderen, zodat je het album naar eigen idee kunt ontwerpen. Foto- en tekstkaders kun je overal naartoe verplaatsen, verkleinen en vergroten. Albelli heeft echt heel veel functies ingebouwd zoals een foto roteren, hoeken aanpassen, schaduw geven, transparantie geven, het naar voren of achteren plaatsten, uitlijnen op de pagina etc. Denk je alles gehad te hebben, kun je ook nog gebruik maken van achtergrondafbeeldingen, cliparts, kaders en sjablonen. Wanneer je nog niet genoeg keus hebt, is er ook nog de mogelijkheid om talloze elementen gratis van de website van Albelli te downloaden. Hier zitten hele mooie effecten tussen die zeker de moeite waard zijn om eens te bekijken.

Wat ik ook een goede functie vind is, is dat je acties of elementen op één pagina, foto of kader kunt toepassen, maar ook op meerdere tegelijk. Dit scheelt je een hele hoop werk als je iets op elke pagina wilt laten terugkomen of als je bijvoorbeeld voor elk tekstkader een bepaald lettertype wilt. Over lettertypes gesproken... In het programma kun je alle lettertypes gebruiken die je op jouw eigen computer hebt staan. Ik was een beetje bang dat Albelli deze letterypes niet zou kunnen printen, omdat de fonts op jouw computer staan en niet bij hun. Geen paniek, want Albelli kan gewoon alle lettertypes uitprinten, ook exotische fantasie fonts. Wat ik ook een fijne functie vind, is wanneer je met een foto- of tekstkader gaat slepen over de pagina je meteen horizontale en verticale lijnen ziet die lijnen met andere elementen op de pagina. Op deze manier kun je alles dus netjes uitlijnen. De software maakt geen gebruik van coördinaten, maar is op deze manier ook niet echt nodig.

Het product bestellen

Wanneer je op de knop 'bestellen' klikt, ga je het bestelproces in. Eerst worden alle (eventuele) fouten getoond. Denk hierbij aan tekst dat niet in een kader past of foto's die meerdere malen zijn gebruikt. Daarna gaat het programma het photoalbum klaarmaken om te versturen naar Albelli. Dit is ook het moment wanneer je je gegevens in moet vullen en moet gaan betalen. Minpuntje vind ik het weergeven van de orderstatus (zie screenshot). Op zich leuk bedacht, maar zoals het nu werkt heeft het weinig toegevoegde waarde. Nadat ik zondag had besteld, stond er de volgende dag dat mijn bestelling was ontvangen, de betaling verwerkt, het album gedrukt en ook was ingebonden. Het enige wat nog moest gebeuren was de bestelling afronden (ik weet niet wat dit precies inhoudt), verpakken en verzenden. Ik was dus helemaal blij en dacht dat mijn album snel verstuurd zou worden. Helaas! Dit was dus niet het geval. Hij bleef 4 dagen (t/m donderdag) op ingebonden staan, maar nog niet afgerond, ingepakt en verstuurd. Uiteindelijk kreeg ik donderdag dus dat het album verstuurd werd. Dit vond ik een beetje tegenvallen. Wel een leuke optie is dat je je album ook meteen in het klein kunt bijbestellen. Hoeveel dit kost weet ik niet meer, maar ik vond het wel een leuke optie.
Het fotoboek wordt goed verpakt en verzonden
Het fotoboek wordt goed verpakt en verzonden

Verzending en verzendkosten

Het aantal dagen dat het duurt voordat je album wordt verstuurd vind ik aan de lange kant. Vooral ook omdat maandag (1 dag na bestellen) al aangegeven was in de orderstatus dat het album zo goed als klaar was. Albelli verstuurt namelijk je product binnen 4 werkdagen. Waarom het proces 3 of 4 dagen blijft hangen weet ik niet. Je kunt ervoor kiezen om je product thuis te laten bezorgen of op een Kiala afhaalpunt. Voor zo'n Kiala afhaalpunt verwijs ik je naar de website van Albelli. Ook kun je je fotoalbum of ander product zelf ophalen in Den Haag. Hiervoor moet je wel een afspraak maken. Plexiglas en canvas kun je daar niet ophalen. De verzendkosten is afhankelijk van het product dat je hebt besteld. In mijn geval betaalde ik € 2,95. Dit vind ik een mooi bedrag. Voor de rest van de verzendkosten verwijs ik naar de website van Albelli: http://www.albelli.nl/klantenservice/verzending Mijn foto-album was verder goed verpakt en zat in een degelijke doos (zie foto).

Het foto-album

En nu het belangrijkste! Hoe zit het met de kwaliteit van het fotoboek? Vooral nadat ik de slechte foto-albums van anderen had gezien, was ik zeer benieuwd naar de kwaliteit van het album van Albelli. Maar ik kan je vertellen dat ik supertevreden ben over de kwaliteit. De kleuren zien er allemaal goed uit en er hangt gelukkig geen blauwe zweem over. De kleuren komen overeen met de kleuren op het beeldscherm. Voor dit album had ik gekozen voor glansafdrukken, waardoor de foto´s behoorlijk lijken op afdrukken van foto´s op de ´oude´ manier. De foto's zien er scherp uit. Albelli gebruikt 200 grams papier voor je foto-album. Dit is best wel dik papier, zodat je album een extra chique uiterlijk krijgt. Je kunt de dikte van het papier vergelijken met het papier van de ´oude´ foto-albums. Helemaal goed dus! Ook de kaft is stevig en alles is netjes afgewerkt.
Het foto album is van goede en degelijke kwaliteit
Het foto album is van goede en degelijke kwaliteit

Online foto album

Als extra optie, geheel gratis, kun je ervoor kiezen dat je foto-album ook online te bekijken is. De kwaliteit is niet helemaal top, maar op deze manier kun je wel vanaf elke locatie online je foto album laten zien aan anderen. Je kunt op een handige manier door je album heen bladeren. Via deze mogelijkheid kun je ook makkelijk je web album delen via sociale media als Twitter, Facebook en Hyves. Superhandig dus!

Extra's

Albelli doet ook veel extra's voor zijn klanten. Zo geven ze door heel Nederland workshops over hoe je een goed fotoboek maakt. Deelname is € 39,50, maar na afloop krijg je een kortingsbon van € 18,50. Ook houdt Albelli vriendendagen. Dit houdt in dat je een dagje kunt kijken en meelopen in de drukkerij van Albelli. Tevens zijn webinars interessant voor de gevorderde fotoboekmakers. Hier krijg je online de leukste tips en tricks om een mooi fotoalbum te maken.

Conclusie

Ik ben supertevreden over Albelli! Dit is zeker de plaats waar ik voortaan mijn foto-albums laat maken. Albelli voldoet aan alle eisen die ik stel aan een goede fotoalbum aanbieder. Ze hebben duidelijke, uitgebreide gratis software, waarbij je echt je creativiteit in kwijt kan. Wil je voorgekauwde sjablonen? Dan heeft deze webwinkel voorbeelden in overvloed! De fotoboeken zijn kwalitatief erg goed. De foto's zien er mooi uit en het album voelt degelijk aan. De website is overzichtelijk en erg informatief. Je kunt er veel inspiratie opdoen en veel leren van de tips die ze geven. Het enige minpunt vind ik de levertijd. In deze moderne tijd en naar de concurrentie gekeken vind ik 4 dagen aan de lange kant. De statusbalk vind ik niet goed zijn werk doen, aangezien hij 4 dagen blijft stilstaan op een bepaald punt in het productieproces. Verder vind ik de extra opties zoals, vriendendagen, workshops en webinars erg leuk! Ook de verzending is goed. Het product wordt in een kartonnen doosje verstuurd. Ik ben helemaal tevreden met ons baby album!

Pluspunten
+ Goede, informatieve website
+ Duidelijke, uitgebreide software
+ Goede kwaliteit foto-album

Minpunten
- Levertijd

Tip

Wanneer je een origineel en leuk cadeau zoekt voor bijvoorbeeld, vaderdag, moederdag, iemands verjaardag, kerst, sinterklaas etc., kun je bij Albelli zeker wel slagen met een leuk foto-album, canvas, agenda of kalender. Ook voor je vakantie fotoalbum is deze webshop zeker een aanrader!